Eindpublicatie opzet

RealDania Publicatie

RealDania Publicatie

Knooppuntontwikkeling in Nederland: Hoe (moeten) we Transit-Oriented Development implementeren

Het Platform31 (voorheen NICIS) project ‘Knooppontontwikkeling en Economische Effecten in Corridor verband (NICIS-KEI)’ heeft vier jaar lang, vanuit de wetenschap en praktijk, gereflecteerd op knooppuntontwikkeling volgens de principes van Transit-Oriented Development (TOD). Dit is gedaan door middel van wetenschappelijk onderzoek naar economische effecten van knooppuntontwikkeling, alsmede institutionele prikkels die belangrijk zijn in de implementatiefase. Door middel van disseminatie-seminars is de discussie aangegaan met verschillende praktijkpartijen. In het kader van de afsluiting van het project publiceren we de belangrijkste bevindingen in een boekwerk. De doelen van de eindpublicatie zijn:

  • verzamelen van de samen opgebouwde kennis rondom TOD in Nederland;
  • disseminatie van de bovengenoemde kennis in de vorm van een TOD handleiding, geschreven door en voor de Nederlandse praktijk.

De eindpublicatie weerspiegelt de mix van kennis binnen het NICIS KEI consortium en zal opgebouwd worden door bijdrages van zowel de praktijk als de wetenschap. De belangrijkste inhoud van de eindpublicatie is de reflectie en lessen vanuit de Nederlandse praktijk op TOD. Het projectteam vraagt hierbij een mix van toonaangevende praktijkexperts en wetenschappers van verschillende achtergronden om een kort artikel te schrijven. Deze experts worden gevraagd te reflecteren op hun ervaring met Transit-Oriented Development (TOD). Daarnaast zetten we ‘best practices’ of goede voorbeelden van TOD of pogingen tot TOD van zowel binnen en buiten Nederland op een rijtje.

Om het boek één geheel te laten zijn geven we u zes vragen mee om uw artikelen te structureren. De hoofdvragen zijn als volgt:

Artikel hoofdvragen:

  1. Wat verstaat u onder TOD? (max. 100 woorden)
  2. Wat zijn volgens u de belangrijkste redenen om TOD wel of niet teimplementeren? (max. 200 woorden)
  3. In welke mate wordt TOD geïmplementeerd in uwregio/praktijkgebied/ervaring?
  4. Welk van de meegegeven ‘best practices’/voorbeelden spreekt u hetmeest aan en waarom (zie https://niciskei.wordpress.com/eindpublicatie/factsheets/, wachtwoord niciskei)
  5. Hoe is de relatie tussen bereikbaarheid en ruimtelijke ordening volgens u ideaal gezien georganiseerd?
  6. Welke stappen kunnen worden genomen om dichter bij dat ideaal te komen? Bijv.; wat advies zou u tegen uw wethouder geven in voorbereiding voor de opkomende verkiezingen?

We zullen ook een aantal binnenlandse en buitenlandse cases bespreken waar aspecten van TOD zijn bijna gerealiseerd of hebben gewerkt.

Instructies voor artikel: (130610_Eindpublicatie_instructies, .pdf, 493kb)

Leave a comment